Jag kontaktade för ett tag sedan Danske Bank där jag redan är kund. Syftet var att ställa lite frågor om att öppna företagskonto.

En förutsättning att får prata med Danske Banks företagsavdelning är dock att man måste kvalificeras som kund först. Innan man får ställa frågor liksom.
Att jag redan är kund på privatsidan spelar ingen som helst roll. Inte heller det faktum att jag varit kund i banken sedan 1986. På den tiden Danske Bank hette DAN och bara fanns i Danmark där jag då bodde. Man kunde ju tycka att det kunde ha betydelse.

Icke. Ett elektroniskt formulär skulle fyllas i med mängder av information om mitt företag. Och detta innan man får förmånen att bli uppring av Danske Bank så man kan ställa sina frågor. Inom några dagar som det hette.

Nu har det gått några dagar och inte en själ har hört av sig och de är förmodligen helt ointresserade. I alla fall tills de läser detta.

Vad gör de på banken efter klockan tre?

Ja uttrycket är gammalt och kom till på den tiden det fanns riktiga bankkontor med bankkamrerer och andra riktiga människor. Ni vet dom där man kunde prata med. Den tidens största mysterium var frågan vad de har för sig på kontoret efter stängning. Klockan tre slog nämligen bankens portar igen. Men det är som sagt historia. Idag finns minsann inga kontor kvar att stänga klockan tre. Eller iallafall väldigt få. Och utan kontor finns inga människor.

Bankväsendet har gått från att vara en institution där man tog av sig mössan när man kom in. Till att bara vara ett väsen som knappt någon längre tror på. Lite grand som med Tomten, Änglar och Demoner. Vi vet att de inte finns å andra sidan firar vi jul och går i olika kyrkor. Och ibland känns det som att vi har att göra med Hin Håle själv. Men så långt kanske vi inte skall gå när det kommer till banken och bankfolket.

Om det nu finns bankmänniskor bakom de tjocka, virtuella plexiglasen skadar det nog inte att tala om för dessa att kunder minsann också existerar. Hur osannolikt det än må vara.

I mina ögen är kunden någon man vårdar ömt. Någon man bryr sig om och någon man skall guida rätt. Utan att denne ens märker något.

Kunder – Vilka kunder?

Men idag är kunden att betrakta som en ytterst besvärlig väsen. Så måste det vara eftersom man håller bankerna stängt dygnet runt. Och för alla. Iallafall om syftet för de som vill prata med en människa. Bankerna har på bred front inneslutit sig i sitt eget Fort Knox, omöjligt att tränga igenom.

Alla kunder skall istället göra allt själva. Argumentet är givetvis många som till exempel att man har bättre koll själv. I själva verket vet både du och jag att det är en kostnadsfråga. Och inget annat. Att det skulle vara så in i norden mycket bättre service kan vi nog glömma.

Skäms, Danske Bank. Skäms.