Jag är inte rasist för att…

Jag är inte rastist för att

Idag får Sverige tilldelat OS arrangemanget 2026, eller inte. Idag vinner Sverige åttondelsfinalen mot Kanada, eller inte. Oavsett kommer miljoner Svenskar i båda fallen sitta på (tv) läktaren (och 40 000 på plats i Paris) och komma med åsikter om hur man borde ha gjort för att det skulle ha gått vägen. Och det kan man göra när det handlar om idrott. Det har till och med blivit en del av spelet. Men det fungerar inte i politiken. Iallafall inte om man vill bli tagen på allvar. Man behöver engagera sig. Ännu mer. I ett politiskt parti eller annan organisation. Annars riskerar man att blir en av de gnälliga gubbarna från läktaren Muppet show ni vet, Waldorf och Statler. Ylandes att “Jag är inte rasist för att…”

Just nu förekommer till exempel ett upprop på i sociala medier. “Har tröttnat på att bli kallad rasist”. Inlägget innehåller tjugotalet meningar där alla inleds med texten “Jag är inte rasist för att…”. Samt olika anledningar till varför man inte bör kalla inläggets upphovshen för rasist.

Innehållet kan förstås vara sant för den som skrivit eller gillat inlägget. Men det som är riktigt intressant är varför man behöver göra klart för världen att man faktiskt inte är rasist. Om man nu inte är det så måste något blivit galet, eller hur?

Oavsett om hen uttalat sig på nätet, på arbetsplatsen eller hemma i soffan, måste någon ha blivit rejält irriterad. Detta eftersom hen uppenbarligen känner sig utpekad och manad att skriva och publicera försvarstal motsvarande “Jag är inte rasist för att…”. Istället kanske hen skulle vara lite självkritisk och fundera på om budskapet verkligen gick fram den där gången vid kaffebordet?

Ingen rök utan eld

Om nu inte budskapet inte gick fram och hen kompletterar med ett inlägg som gör klart för alla att hen inte är rasist, riskerar hen att undergräva sig själv. Uppfattningen skulle rent av kunna bli att man tror att hen är rasist enligt ordspråket ingen rök utan eld.

Att kommunicera på mottagarens villkor är inte alltid så lätt. Många vill göra sin egen tolkning av det hen säger och skriver. Därför behöver budskapet vara helt glasklart. Men finns det verkligen något som är glasklart? Förmodligen inte, men utrymmet för feltolkning behöver minskas till ett absolut minimum.


ProfilbildProfilbild

Author: Stefan Sladden Eng

Stefan Sladden Eng har arbetat i mer än 35 år i Rese- och Flygindustrin. Han har en passion för grafisk design och att skriva och har tidigare bloggat i eget namn. Stefan skapade Krönikan.se i Oktober 2018 som ett hobbyprojekt vid sidan av sitt arbeta som Globalt ansvarig för "Beyond Air" lösningar i Amadeus Travel Platform.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *