Tretton år och tio månader hos Binero är nog över

System down

Så tar historian snart slut. Tragiskt? Visst, men i mitt fall utan tårar. Webhotellsleverantören Binero som jag haft med att göra ända sedan det hette Aleborg Solutions har schabblat bort sin kundkrets genom att inte ha kunnat leverera en plan B som reservlösning när alla system lagt ner.

Hur är det möjligt frågar jag mig? Det pratas på driftsidan fortfarande om att systemen ”synchar” och jag vet alltså inte om det jag nu skriver sparas och går att publicera. I runda slängar handlar det om en vecka. En vecka. Kritiken är inte nådig på Bineros Facebooksida och kunder tycks välja att fly. Iallafall skriver man så. Och det gäller mig också så det stämmer nog.

Du som läser detta kanske tänker; Vad gör det? Att en webbsida ligger nere – Hur illa kan det egentligen bli? Problemet är att sidorna i sig själv är leverbröd för många många småföretagare. Webbyråer, stora och små som administrerar sidor åt andra företag vilka i sin tur bedriver online försäljning eller konsultverksamheter av olika slag.

Och så sådana som jag, som gör allt själv. Allas våra händer har varit eller är bakbundna och vi har inte kunnat göra någonting alls för att hjälpa våra kunder den senaste veckan. Ingenting alls.

Konsekvensen blir stora och små men tappade intäkter bara för att Binero inte säkrat upp med alternativa och parallella lösningar. Det finns ingen annan förklaring. Så kundflykten är nog ett faktum. Och givetvis kommer jag att begära ersättning.

Strömfritt

För typ 15 år sedan så brann det i en kabeltunnel i Stockholm. Om jag inte minns fel så brann såväl matarlinan som dess reservlina helt enkelt upp bara för att man gjort det enkelt för sig eller varit snåla och lagt dessa två i samma tunnel. Konsekvensen var att Stockholms Sillicone Valley (nåja) Kista blev strömfritt. Det här var på den tiden ”Jobba hemma” inte var riktigt uppfunnet ännu. Inte ett dugg bra var det den gången.

Jag vill betona de fantastiska support människorna som arbetar på Binero. De/Ni har alltid gjort ett fantastiskt jobb som jag ser det. Alltid trevligt bemött och med en personlig attityd att alltid lösa problemet. Ingen skugga vilar över er efter det här.

Smarta företagare som läser detta kommer givetvis att ta hand om er om och när det brakar samman. Eller redan innan. Så tack alla ni som hjälp mig och andra med allehanda korkade, vid enstaka tillfällen, någon riktigt relevant supportfråga.

Vad jag tycker att ansvariga på Binero bör göra förutom att avgå passar sig inte att skriva här.


ProfilbildProfilbild

Author: Stefan Sladden Eng

Stefan Sladden Eng har arbetat i mer än 35 år i Rese- och Flygindustrin. Han har en passion för grafisk design och att skriva och har tidigare bloggat i eget namn. Stefan skapade Krönikan.se i Oktober 2018 som ett hobbyprojekt vid sidan av sitt arbeta som Globalt ansvarig för "Beyond Air" lösningar i Amadeus Travel Platform.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *